Gaia och hennes dotter arbetar på en grundskola 2021 - pågående

27.11.2021 15:58

Ett nytt uppdrag leder ofta till fler uppdrag - vi har startat upp på en grundskola (åk 1-7) och kommer även få ett nytt uppdrag på en annan skola. 

Några exempel på hur vi arbetar/vad vi gör:

  • Elev som inte fungerar på idrotten. 

Vi är ute och gör olika saker så som ”hund-parkour” Eleven får hunden att hoppa upp på stenar, bänkar och göra olika trix ute. Förrutom att vi rör på oss så får eleven känslan av att lyckas när hen kan få hunden att agera efter elevens instruktioner. Ibland leker vi även kurragömma där hunden spårar upp eleven och ibland kör vi fotboll eftersom jag har en hund som är suverän på att passa bollar.

  • Träna läsning med en elev som inte vill läsa eller har svårigheter att läsa.

Skolhunden ligger vid sidan av eleven som ska läsa, att klappa en hund ger en lugnande effekt när något känns svårt. Hunden lyssnar men dömer ingen som läser eller skriver. De yngre eleverna brukar fråga ”kan hundar läsa” då brukar jag svara att de är bara du som kan läsa, men hundar är suveräna på att lyssna på oss när vi läser. Det blir en mysig stund att sitta på soffan och läsa för en gosig hund.

  • Samspel och turtagning med två elever som behöver träna på det sociala samspelet.

Skolhunden kan ”kasta” träning med tassen eller snurra på ett litet hjul med siffror (ser ut som ett mini chokladhjul) och vi kan spela spel, för att ingen av eleverna ska förlora så kan även skolhunden (med min hjälp) vara med i spelet. Vi tränar på att turas om och lyssna på varandra. Vi kan även bygga en bana med stationer med olika trix, eleverna får vänta på sin tur, vi tar tid på banan och räknar ihop hundens sekunder. Då är det bara hunden/hundarna som tävlar om tid inte eleverna, vi räknar ihop tiderna så blir det automatiskt matematik. 

  • Prata om känslor

Elev som är utåtagerande med andra elever och har ett språkbruk som inte är acceptabelt. Eleven slåss och hämtar saker för att kasta på andra, uppdraget är att prata om varför det blir så? Jag har skrivit ner olika känslor på ärtpåsar så som "glad" "ledsen" "arg" "besviken" "lycklig" osv... Gaia hämtar en ärtpåse/känsla i taget. Jag pratar utifrån hur man ser om en hund är arg? Vi diskuterar det utifrån hundens perspektiv och kommer då automatiskt in på elevens egna känslor och reflektioner kring dessa.